Kuinka markkinoida golfia tilanteessa, jossa kilpailua kansalaisten vapaa-ajasta käydään kuumeisemmin kuin koskaan?
Muutama vuosi sitten Suomessa lanseerattu Kansallinen Golfviikko on osoittautunut varsin toimivaksi ratkaisuksi. Golfliiton golf.fi-palvelussa tapahtuma esitellään näin:
”Kansallinen Golfviikko on Suomen golfin PR-viikko. Sen tavoitteena on madaltaa kynnystä astua golfkentälle, nostaa golfin huomioarvoa mediassa ja yhteiskunnassa sekä auttaa paikallisia toimijoita kasvattamaan lajin suosiota paikallisella tasolla.”
Tänä vuonna golfviikkoa vietetään kesäkuun alkupuolella 5.-11.6. Golfliitto on nimennyt tämän vuoden naisten teemavuodeksi, joten naisgolfarit halutaan luonnollisesti nostaa golfviikonkin keskiöön.
Kansallisen golfviikon tapahtumakalenteri on pian valmistumassa. Sieltä voi tutustua golfseurojen järjestämiin tempauksiin eri puolilla Suomea. Lajikokeilu ja golfiin tutustuminen on viikon aikana tehty mahdollisimman helpoksi. Toivottavasti myös paikallista mediaa onnistutaan saamaan paikalle.
Toukokuun toiseen viikkoon mennessä National Golf Monthin mainoksia on kuultu 35 kansallisella tai paikallisella radioasemalla.
Britteinsaarilla lajia markkinoidaan samassa hengessä, mutta kovemmin panoksin. Viikon sijasta uusia naisharrastajia värväämään pyrkivällä tempauksella on kestoa kokonaisen kuukauden verran.
National Golf Monthin taustavoimana häärii British Golf Industry Association. Tueksi on otettu laaja mainoskampanja radiossa ja printtimediassa. Sosiaalisessa mediassa kampanjointi aloitettiin huhtikuun lopulla mittavalla vyörytyksellä. Keulakuvana oli Paul McGinley ja liikkeellelähtöä tuettiin myös England Golfin (kansallinen golfliitto), Sport Englandin ja useiden golftoimijoiden rummutuksella.
Hashtag #GirlsGetGolfing tavoitti nopeasti kolme miljoonaa ihmistä sosiaalisen median eri kanavissa. Golf näkyi ja kuului myös lukuisissa perinteisemmissä medioissa. Tukena olivat monet mediapersoonat sekä Mel Reidin ja Charley Hullin kaltaiset valovoimaiset golfarit.
Toukokuun toiseen viikkoon mennessä National Golf Monthin mainoksia on kuultu 35 kansallisella tai paikallisella radioasemalla. Mainoksia ja golfin terveysvaikutuksia esitteleviä toimituksellisia artikkeleja on voitu lukea Yoursin ja Top Santén kaltaisissa lifestyle-julkaisuissa.
Golfseurojen ja opettavien ammattilaisten kytkeytyminen mukaan kampanjaan on tehty helpoksi. Kampanjan uskotaan tavoittavan yli 10 miljoonaa ihmistä kuukauden loppuun mennessä.