Yhdysvaltain golftoimiala suuntasi tällä viikolla vuosittaiselle lobbausretkelleen Washingtonin Capitol-kukkulalle. National Golf Day valaisi päättäjille keskiviikkona jo yhdeksännen kerran sitä, mistä golfissa pohjimmiltaan on kysymys. Tähtäimessä on lainsäädäntö, joka kohtelee toimialaa reilulla ja tarkoituksenmukaisella tavalla.
Pääpaino mielipidevaikuttamisessa on alusta lähtien ollut golfin kansantaloudellisessa merkityksessä, mutta mukaan on viime aikoina saatu viestiä myös golfin terveysvaikutuksista. Tänä vuonna katse suunnattiin lisäksi golfin merkitykseen lapsille ja nuorille.
Golfin suurlähettiläinä paikalla olivat muun muassa World Golf Foundationia johtava Steve Mona, LPGA Tourin legenda Nancy Lopez ja Yhdysvaltain Ryder Cup -joukkuetta syksyllä kipparoiva Davis Love III apukapteeninsa Steve Strickerin kanssa.
Liikkeellä oltiin We Are Golf -lipun alla. Kyseinen yhteenliittymä perustettiin vuonna 2010 ajamaan toimialan etua. Mukana ovat kaikki merkittävät tahot: golfjohtajien ja golfkenttien etujärjestöt, kentänhoitajat, pääkiertueet, Yhdysvaltain PGA, USGA, välinevalmistajat ja niin edelleen. Naruja pitää käsissään World Golf Foundation.
Golfin viestiä kelpaa nykyisellään viedä eteenpäin, faktojenkin pohjalta. Myönteisiä vaikutuksia on helppo osoittaa niin kuntataloudelle ja -yhteisöille kuin liittovaltiollekin. Elitismin leimaakin päästään kitkemään, kun voidaan todistaa, että nykyisellään jo yhdeksän kymmenenestä yhdysvaltalaisesta golfarista harrastaa lajia matalan kynnyksen kunnallisilla kentillä. Kierroksen hinnaksi niillä tulee keskimäärin vajaat 30 dollaria.
Kovin moni päättäjistä on tuskin tullut ajatelleeksi esimerkiksi sitä, että Yhdysvalloissa on golfkenttiä enemmän kuin McDonalds-ketjun ravintoloita. Tai että golfin avulla kanavoidaan vuosittain hyväntekeväisyyteen niin mittava summa rahaa, että suosituimmat urheiluliigat baseballissa (MLB), amerikkalaisessa jalkapallossa (NFL), koripallossa (NBA) ja jääkiekossa (NHL) eivät yhteisvoimin pysty samaan.
Entäpä muut mittarit? Vuoden 2011 pohjalta tehty laaja tutkimus Yhdysvaltain golfbisneksestä kertoo suurten mittakaavojen toimialasta. Tässä joitakin lukuja dollareina:
* 176.8 miljardia – Golfin kokonaisvaikutus kansantalouteen kaikki suorat, epäsuorat ja välilliset vaikutukset huomioituina.
* 68.8 miljardia – Golftoimialan koko.
* 55.6 miljardia – Golfiin kytkeytyvistä työpaikoista kumuloituva palkkatulo.
* 20.6 miljardia – Golfmatkojen taloudellinen arvo.
* 5.6 miljardia – Golfvälineisiin käytetty raha.
* 523 miljoonaa – Golfkirjojen ja muiden lajiin kytkeytyvien medioiden ostot.
* 1.98 miljoonaa – Golftoimialan luomien työpaikkojen määrä Yhdysvalloissa.