Oli vain ajan kysymys, milloin driving range -harjoittelusta viihdettä tehnyt Topgolf-konsepti saa jäljittelijöitä.
Nyt se aika on koittanut.
Kyse on jalansijan hakemisesta uudistuvilla golfmarkkinoilla laajemminkin. Callaway Golf omistaa ison osan Topgolfia, ja nyt TaylorMade Golf haluaa osansa kakusta. Se on lähtenyt kumppaniksi Drive Shack -nimellä kulkevaan, Topgolfille haasteen heittäneeseen, kilpailijaan. Pääomistaja on Newscastle Investment, jonka portfolioon kuuluva American Golf pyörittää useita yhdysvaltalaisia golfkenttiä. Omia public courseja ja country clubeja on ympäri maan.
Callaway Golf omistaa ison osan Topgolfia, ja nyt TaylorMade Golf haluaa osansa kakusta.
Topgolfin kasvu on ollut räjähdysmäistä. Yhteenlaskettujen käyntien määrä tänä vuonna lokakuun puoliväliin mennessä on noin 14 miljoonaa, yli miljoona kuukautta kohden.
Liiketoimintana uudet viihtymiskeskukset ovat toistaiseksi olleet kuin eri maailmasta perinteiseen driving rangeen verrattuna.
Tiger Woodsin svingivalmentajana tutuksi tulleen Hank Haneyn range käy hyvin esimerkiksi. Kun se laajennettiin Topgolf Dallasiksi, käyntejä vuositasolla tuli kahdeksan kertaa enemmän. Kun jokainen kävijä kulutti käyntiä kohden kolme kertaa enemmän kuin ennen, liikevaihto kasvoi 24-kertaiseksi.
Drive Shackin ensimmäinen viihtymiskeskus on avautumassa Orlandoon. Kerroksia on kolme ja lyöntipaikkoja 90. Hieman pienempään on tyytymässä Texasissa ensi keväänä avautuva 4ore! Golf.
Orlandon golfmessuilla omaa konseptiaan esitellyt REALiTEE Golf sen sijaan kurottaa Topgolfiakin korkeammalle. Harjoituskeskusten kustannusarvioksi on arvioitu 30 miljoonaa dollaria, mikä on tuplasti enemmän kuin Topgolfilla. Uutta näissä keskuksissa olisi simulaattorigolfin ja perinteisemmän lähipeliharjoittelun yhdistäminen.