Vaikka kaupan sanotaan olevan se mikä kannattaa, golfvälineiden valmistaminen ja jälleenmyynti ei viime aikoina ole ollut sitä, mitä parhaina aikoina. Hiuspohjaa raavitaan varsinkin markkinoilla, joilla golfin harrastajien kato on ollut voimakkainta.
Yhdysvalloissa aktiivisia golfin harrastajia on tällä hetkellä karkeasti ottaen saman verran kuin 1990-luvun alkupuolella. 2000-luvun alkuvuosista – Tiger Woodsin kulta-ajasta – on tultu alas noin viiden miljoonan aktiiviharrastajan verran. On selvää, että se näkyy myös välinebisneksen liikevaihdossa.
Golfvälineitä myytiin Yhdysvalloissa vuonna 2007 noin 3,7 miljardilla dollarilla. Yhtä korkealle ei sittemmin ole kertaakaan ylletty. Pahin notkahdus koettiin 2009. Vuoden 2015 kokonaismyynnin arvioidaan olevan noin 3,4 miljardia, joten edelleen tullaan joitakin satoja miljoonia dollareita perässä.
Heikentyneet suhdanteet koettelevat esimerkiksi maailman suurimpiin urheiluvälineketjuihin lukeutuvaa Dick’s Sporting Goodsia, joka vuonna 2006 hankki omistukseensa suuren golfvälineisiin erikoistuneen myymäläketjun, Golf Galaxyn. Yrityskauppa on osoittautunut virhesiirroksi. Muutenkin niukan kasvun vuosina Golf Galaxy on ollut kiviriippa, jonka myynti edeltävään vuoteen verrattuna on laskenut jokaisella vuosineljänneksellä jo noin kolmen vuoden ajan.
Huhuttiin jopa siitä, että Adidas on hankkiutumassa eroon TaylorMadesta.
Tyytyväisiä ei olla myöskään Adidaksella, jonka portfolioon jo pitkään kuulunut TaylorMade-adidas Golf on alkanut pahasti kompuroida. Vuosi 2014 mentiin golfvälineissä selkeästi pakkasella, eikä suuntaa saatu kääntymään ainakaan viime vuoden kahdella ensimmäisellä neljänneksellä. Elokuussa alettiin jo avoimesti puhua siitä, että Adidaksella ollaan valmiit merkittäviin uudelleenjärjestelyihin golfvälinerintamalla. Huhuttiin jopa siitä, että Adidas on hankkiutumassa eroon TaylorMadesta, joka on opittu tuntemaan yhtenä maailman vahvimmista golfbrändeistä, useilla markkinoilla sinä kaikkein vahvimpana.
Vuoden 2015 alussa saatiin mielenkiintoista lisävalaistusta myös golfvälineiden globaaleihin markkinoihin, kun yhdysvaltalainen Golf Datatech ja japanilainen Yano Research Institute yhdistivät voimansa ensimmäiseen maailmanlaajuiseen markkinaraporttiin. Vuoden 2013 tilastojen pohjalta syntynyt raportti oikaisi joitakin virheelliseksi osoittautuneita ennakkokäsityksiä ja toi valoa varsinkin japanilaisen golfkulttuurin eräisiin erityispiirteisiin.
Raportti paljastaa muun muassa sen, että viisi suurinta kansallista markkinaa tulevat tässä järjestyksessä:
- Yhdysvallat
- Japani
- Etelä-Korea
- Iso-Britannia
- Kanada
Kiina, mukaan luettuna Hong Kong ja Macau, on listalla kuudentena. Saksa on puolestaan tärkein markkina-alue Manner-Euroopan puolella.
Yhdysvallat ja Japani jakavat keskenään kakusta yli 65 prosentin siivun.
Kaupan kokonaisarvoksi vuonna 2013 raportissa annetaan 8,7 miljardia dollaria. Yhdysvallat ja Japani jakavat keskenään kakusta yli 65 prosentin siivun. Viiden tärkeimmän kansallisen markkinan osuus nousee yli 80 prosentin.
Japanilaiset osoittautuvat golfvaatteiden suurkuluttajiksi. Aktiivisia golfin harrastajia on Japanissa noin kahdeksan miljoonaa, vain kolmannes siitä mitä Yhdysvalloissa, mutta japanilaisten golfvaatetukseen sijoittama potti on suurempi kuin dollarimääräinen kokonaissumma Yhdysvalloissa.
Japani on myös taottujen rautamailojen luvattu maa. Kun niiden osuus Yhdysvaltain markkinoilla on pudonnut alle kymmeneen prosenttiin, vastaava osuus Japanissa on lähes 40 %.
Onko aurinko nousemassa idästä? Tuoreimpien ennusteiden mukaan golfvälinebisnes on selviämässä pahimmasta taantumastaan. Kasvuksi vuoden 2019 loppuun mennessä kaavaillaan kuitenkin vain hieman yli kahta prosenttia.
Pääkuva: TaylorMadella menee hyvin muun muassa ammattilaiskiertueilla ja brändi on tunnettu innovaatioistaan. Bisnes ei kuitenkaan suju niin kuin emoyhtiö toivoisi.