”Autenttinen brändi”
Sanapari toistuu useasti, kun tuotepäällikkö Juha Kivilahti esittelee Wilsonin golfvälineuutuuksia Amer Sportsin päämajassa Vallilan makasiinialueella Helsingissä.
Sanoja ei ole nyhjäisty tyhjästä. Wilsonilla on takanaan yli 100-vuotias historia. Merkki on jättänyt lähtemättömän jälkensä golfiin ja moneen muuhun lajiin.
Wilsonin pallot ovat olleet tai ovat yhä yhdysvaltalaisten urheilupiirien yhteistä kulttuurista pääomaa niin baseballissa, koripallossa kuin amerikkalaisessa jalkapallossakin. Tenniksessä Wilsonin pallot ovat käytössä U.S. Openissa ja Australian Openissa. Wilsonin mailoilla noita palloja iskevät esimerkiksi Roger Federer ja Henri Kontinen.
Välillä ehti jo näyttää siltä, että Wilsonin ja sen sen kruununjalokiven eli Wilson Staff -brändin kulta-ajat olivat takana kuin Tampereen Ilveksellä jääkiekossa.
Golfissa Wilson kasvoi suureksi 1930-luvulla kiitos paljolti merkkiä 75 vuotta palvelleen Gene Sarazenin. Hänen imussaan Wilsoniin luottivat Walter Hagenin, Sam Sneadin, Cary Middlecoffin ja Billy Casperin kaltaiset suuruudet.
Listasta tuli niin pitkä, että Wilsonin raudoilla on tähän mennessä voitettu yhteensä 61 golfin major-kilpailua. Yksikään muu merkki ei Wilsonin mukaan yllä samaan.
Puttereissa Wilsonin jälleen tuotannossa oleva 8802-malli kului niin Arnold Palmerin kuin Ben Crenshaw’nkin käsissä. Ja tulosta tuli.
Välillä ehti jo näyttää siltä, että Wilsonin ja sen sen kruununjalokiven eli Wilson Staff -brändin kulta-ajat olivat takana kuin Tampereen Ilveksellä jääkiekossa.
Markkinoille tuotiin Deep Red -tuoteperheitä, Fat Shaftejä ja monenlaista muuta uutta. Se koukku ei vetänyt, ja oli palattava perusasioihin.
Siihen tarinaan, jota Wilson Staffilla rikkaine vaiheineen oli kerrottavanaan.
Vuonna 2017 Wilson Staff -tuoteperheessä löytyy valinnanvaraa kaiken tasoisille pelaajille. Kehitystyön onnistumisesta kertoo omaa kieltään se, että sekä edistyneen pelaajan FG Tour V6 että game improvement -kategoriaan kuuluva D300-rauta palkittin Golf Digestin välinenumeron kultamitalilla. Myös muissa tuoteryhmissä Wilson on liikkeellä tosissaan. Pohjoismaissa alan suurten merkkien haastaminen on onnistunut jopa paremmin kuin muilla markkinoilla.
Juha Kivilahti on omalla golfopettajan kokemuksellaan mukana myös Wilsonin demokiertueella, jonka puitteissa asiakkaalle saadaan räätälöityä omaan peliin sopivaan välineet hyvinkin lyhyessä ajassa. Matkapäiviä kertyy kauden aikana noin 70, joten iso osa harrastajista päästään tapaamaan pelaajan kotikonnuilla.
”Meidän tehtävämme on auttaa asiakkaitamme tunnistamaan oma profiilinsa pelaajana ja näin antaa heille välineitä oman valinnan tueksi. Apuna on luonnollisesti myös launch monitor, joka antaa meille runsaasti tähdellistä tietoa.”
Räätälöinti ei suinkaan aina tarkoita välineiden yksilöllistä rakentamista paikan päällä.
”Erilaiset lapa-varsiyhdistelmät on jo tuotekehittelyn aikana mietitty huolella. Ei ole sattumaa, että tarjoamme tietyn tyyppisille pelaajille sitä, mitä tarjoamme.”
Kivilahdelle räätälöinti on myös yksi väylä paremmin toimivaan tekniikkaan.
”Silloin kun pelaaja ei ole halukas lähtemään kärsivällisyyttä vaativalle svingimuutoksen tielle, voimme löytää välineistä helpotusta vaikkapa slaissiongelmaan. Myös mailanpään nopeutta saadaan helposti jonkin verran kasvatettua, kun bägiin otetaan esimerkiksi jokin uusista kevytvartisista draivereistamme. Se voi olla nopein tie entistä nautittavampaan golfiin.”
Kivilahti lupaa, että Wilsonin tuotteista ja demokiertueesta tulee kauden aikana runsaasti tietoa eri medioissa.
”Haluamme tehdä yhteistyötä kaikkien kotimaisten golfmedioiden kanssa. Ja osittain sellaisilla tavoilla, joita emme toistaiseksi ole kokeilleet.”