Muistatko, miltä jääkiekko-ottelu kuulosti Nordenskiöldinkadun hallissa vielä 1970-luvulla? Melkoisen erilaiselta kuin vaikkapa KHL-ottelu Hartwall Areenalla noin 40 vuotta myöhemmin. Innokkaimpien katsojien lisäksi äänessä olivat lähinnä vain katsomon käytävillä kantamuksineen puikkelehtineet ja ostokehotuksiaan huudelleet jäätelö-, pop corn- ja limonadikauppiaat.
Nyt jääkiekko-ottelusta tehdään viihdettä, jossa tunnelmaa kohottavan taukomusiikin äänenpaine alkaa olla samaa luokkaa kuin rock-konsertissa.
Ja golf tulee perässä.
Ryder Cupissa viime syksynä avajaisseremoinia oli musiikintäyteinen. Itse kilpailussa pelaajia saateltiin ykköstiille musiikin tahdissa. European Tourin ykkösmies Keith Pelley oli innoissaan. Niin innoissaan, että hän on halunnut lisätä musiikin esilläoloa myös kiertueen vakiotapahtumissa.
”Olimme erittäin tyytyväisiä siihen, kuinka musiikki otettiin vastaan ja kuinka se vaikutti kokonaiselämykseen.”
Niinpä Adu Dhabin HSBC Championshipissä rokki soi alkuvuodesta huomiota herättäneellä tavalla. Henrik Stenson, Ian Poulter, Rickie Fowler ja Dustin Johnson olivat tähtinä ja avustavina tiskijukkina uudessa ”rock the range” -konseptissa. Pelaajien osittain valitsema musiikki soi harjoituskentällä pitkin kilpailuviikkoa ja päätöspäivänä pelaajat astelivat ensimmäiseen draiviinsa kaiuttimista tulevan musiikin rytmein.
Ovatko yleisö hiljentymään kehottavat Silence-, Quiet- ja Hush-kyltit käymässä tarpeettomiksi? Tuskin kokonaan, mutta markkinatunnelman yleistymiseen on itse kunkin syytä varautua. Ammattilaisgolf on lujalta ytimeltään kuitenkin bisnestä, joten kiertueiden taloudesta vastaavat tahot tekevät kaikkensa houkutellakseen lajin pariin myös sellaista yleisöä, joka tähän asti on kääntänyt golfille selkänsä.
Yhdysvaltalaisen National Golf Foundation tutkimustuloksia on luettu tarkasti. Niiden mukaan tällä hetkellä 18-35-vuotiaat niin sanotut millenniaalit suhtautuvat golfiin aiempia sukupolvia varauksellisemmin. Jos mieli saadaan muuttumaan soittamalla sopivissa väleissä hieman räppiä tai rokkia, lajin perinteisestä kulttuurista ollaan mielihyvin valmiita hieman joustamaan.
Hazeltinen viimesyksyisen Ryder Cupin kaikuja kuullaan mitä todennäköisimmin myös Ranskassa vuoden 2018 syyskuussa. Niin toimivana kilpailutunnelman ja musiikin liittoa pidettiin.
HSBC:n sponsoroinnista vastaava Giles Morgan oli vaikuttunut. ”Olin haltioissani yleisön ja pelaajien energisyydestä.” Yhdysvaltain PGA:n kilpailuista vastaava Kerry Haigh oli samoilla linjoila. ”Olimme erittäin tyytyväisiä siihen, kuinka musiikki otettiin vastaan ja kuinka se vaikutti kokonaiselämykseen.”
Kilpailutapahtumat ovat muiltakin osin kohoamassa siivilleen. PGA Tourin Phoenixin osakilpailun ja European Tourin Made in Denmark Championshipin stadionreiät antavat esimakua tulevasta. Tuhatpäinen yleisö ottaa omat suosikkinsa huutomyrskyllä vastaan ja sähköistää tunnelman ennenkokemattomalla tavalla. Valtaosa pelaajista on ottanut muutoksen tuulet avosylin vastaan. Se on merkki pelaajien ammattimaisuudesta – sen tosiasian ymmärtämisestä, että yksikään lajin huipuista ei pelaa vain itselleen vaan myös faneilleen ja kaikille golfin ystäville.