Millaista on hyvä golfjohtaminen? Vastausta on haettu sitä aktiivisemmin, mitä ilmeisemmäksi on käynyt, että golfbisnes ei enää 1990-luvun jälkeen rullaa eteenpäin omillaan, vanhojen toimintamallien ruokkimalla ikiliikkujalla.
Aiheelle on omistettu lukuisia verkkojulkaisuja. Golfbisneksen Graalin maljaa etsitään seminaareissa ympäri maailman. Golfjohtajat pohtivat asiaa omissa järjestöissään.
Millaiset aiheet tällä hetkellä ovat kaikista polttavimpia?
Myös alaiset ovat golfjohtajan asiakkaita, joille oma intohimo on päivästä toiseen kyettävä myymään.
Jos uskoo NGCOA:n eli Yhdysvaltain golfkenttäyhtöiden yhteenliittymän helmikuisen San Diegossa järjestetyn konfrenssin päättäneen paneelikeskustelun tunnelmia, tärkeimmäksi painopistealueeksi on noussut golfkokemukseen panostaminen – aivan kuten meillä Suomessakin viime aikoina.
NGCOA:n ex-puheenjohtaja Henry DeLozierin mukaan on turha haikailla toivelistalla olevien asioiden perään. Paljon tärkeämpää on pitää huolta siitä, että jo asiakkaiksi saadut golfin harrastajat tuntevat saavansa vastinetta rahoilleen kokonaiselämyksen kautta. Sitouttaminen ja jatkuvuuden rakentaminen ovat avainasioita.
Kun pelaajat viihtyvät, heidät voidaan saada pelaamaan vaikkapa 11–12 kierrosta vuodessa nykyisten 8–10 kierroksen sijasta. Se on helpompi keino kasvattaa liikevaihtoa ja tehdä parempaa tulosta kuin yritys uusien asiakkaiden hankkimiseen. Ainakin yhdysvaltalaisessa kulttuurissa.
Singaporessa vuoden lopulla pidetyssä Asia Pacific Golf Summitissa muistutettiin, että myös alaiset ovat golfjohtajan asiakkaita, joille oma intohimo on päivästä toiseen kyettävä myymään. Hyvän johtajan tunnistaa kyvystä luoda ympärilleen innostunut ja innostava ilmapiiri, jossa työviikko aloitetaan ”Thank God it’s Monday” -tunnelmissa.
Skotlantilainen Bill Sanderson piti Singaporessa tuttuun tyyliinsä ajatuksia herättävän puheenvuoron. Ytimessä oli hyvän johtamisen kymmenen kohdan ohjelma. Se näytti tältä:
- Johda esimerkin voimalla
- Luo luottamuksen ilmapiiri
- Pidä fokus tuloksissa
- Kommunikoi!
- Ota laskelmoituja riskejä
- Älä tyydy vakioratkaisuihin
- Innosta ihmisiä
- Rakenna heimo
- Paranna työyhteisösi jäsenten elämänlaatua
- Ole oma itsesi
Kommunikointi on Sandersonin mukaan näistä ykkösasia. Viestintä ei kuitenkaan saa olla tylsää tai ennakoitavissa oleva tuttua tarinaa. Eivätkä loputtomatkaan toistot auta, jos viesti ei ole ymmärrettävissä. Vain perille mennyt, oikein ymmärretty viestintä on sitä kommunikointia, jota yhteisö tarvitsee.
Tärkeintä johtajalle on osoittaa olevansa elossa. Se onnistuu olemalla aidosti ja rehellisesti läsnä ja tarkoittaa parhaimmillaan kykyä saada toiset ihmiset tuntemaan olonsa hyväksi. Sen suurempaa lahjaa ei kukaan Sandersonin mukaan voi saada.
Eikä hyvän johtajan pidä milloinkaan lakata kysymystä ”miksi?”. On hyvä tietää mitä ja kuinka, mutta vain vastaukset kysymykseen miksi ovat avain menestyksen eväiden ymmärtämiseen ja luomiseen.
”Mikä kaunis teollisuudenala me olemmekaan. Me teemme ihmiset onnellisiksi.”
Singaporessa kuultiin myös, että golfbisnes on monimutkaisempaa kuin rakettitiede. Ja että puheet golfbisneksestä olisi itse asiassa haudattava, koska sanalla on monilla suunnilla ryvettynyt maine. Parempi olisi puhua viihdeteollisuudesta tai jopa onnellisuusbisneksestä.
EGCOA:n eli golfkenttien omistajien eurooppalaisen kattojärjestön pääjohtaja Lodewijk Klootwijk oli San Diegossa samoilla linjoilla. Hänen mukaansa golfpelin avulla voidaan välittää ihmisille hyvää monessa eri olomuodossa.
”En pysty keksimään yhtään bisnestä, jolla olisi paremmat mahdollisuudet saattaa ihmisiä yhteen. Mikä kaunis teollisuudenala me olemmekaan. Me teemme ihmiset onnellisiksi. Niin yksinkertaista se on.”
Pääkuva: Mihin tarvitaan kapellimestaria, kun oman instrumenttinsa rautaisilla taitajilla on jo nuotit valmiiksi silmiensä edessä? Saamaan musiikki elämään yhteisesti jaettuna kokemuksena, synnyttämään intohimo kvaliteettiin, innostamaan muusikoita antamaan itsestään paras mahdollinen irti. Se on myös golfjohtajan tehtävä omassa yhteisössään, muistuttaa Bill Sanderson.