Titleist-, FootJoy-, Scotty Cameron-, Vokey- ja Pinnacle-brändeistään tuttu Acushnet Holdings Corp. on aloittanut taipaleensa pörssiyhtiönä. New Yorkin pörssissä tunnuksena on ytimekkäästi GOLF.
Listautumisanti (IPO) käynnistyi lokakuun 28. päivänä. Kurssi asettui runsaaseen 17 dollariin ja on marraskuun aikana ollut hienoisessa nousussa.
Listautumisanti ei kartuta Acushnetin kassaa, vaan tuotto menee suoraan omistajille. Pääomistaja on viime ajat ollut urheiluvaatteistaan tunnettu Fila, joka hankki Acushnetin omistukseensa Fortune Brandsiltä vuonna 2011. Kauppahinta tuolloin oli 1,23 miljardia dollaria.
Vuoden 2008 talouskriisi on heijastunut myös golfvälineteollisuuteen. Acushnetkin teki viime vuonna 966 000 dollarin tappion 1,5 miljardin liikevaihdollaan. Perusta on yhtiön mukaan kuitenkin edelleen kunnossa, mistä 35 miljoonan dollarin osingonjako kertoo omaa kieltään.
”Golfvälinemarkkinoilla ei ole ollut pulaa kysynnästä. Tarjontaa vain yksinkertaisesti on ollut liikaa.”
Acushnetin pääjohtaja Wally Uihlein vakuutteli annin yhteydessä sijoittajia tulevaisuuden valoisuudesta.
”Golfvälinemarkkinoilla ei ole ollut pulaa kysynnästä. Tarjontaa vain yksinkertaisesti on ollut liikaa.”
Asetelmat ovat muuttuneet, kun Nike on ilmoittanut jättävänsä golfvälinebisneksen ja Adidas on luopumassa TaylorMadesta.
”Golvälinebisnekseen tuli kasvun vuosina mukaan syvätaskuisia urheiluvälineyhtiöitä. Kun osa luopuu pelistä, jäljelle jäävien lähtökohdat ovat entistä terveemmät.”
Acushnet pitää vahvuutenaan myös sitä, että sen kohderyhmänä ovat ydingolfarit.
Golfille aidosti omistautuneet harrastajat ovat Acushnetin puhemiesten mukaan sinnikkäitä ja pelaavat säännöllisesti riippumatta siitä, ovatko ajat hyviä vai huonoja. Yhdysvalloissa tällaisia noin 1 200 dollaria välineisiin vuodessa käyttäviä lajiin sitoutuneita harrastajia on pyöreät kahdeksan miljoonaa.
Japanin ja Korean markkinoilla ydingolfarit käyttävät harrastukseensa vielä tuplasti enemmän rahaa. Siksi ei ole yllättävää, että muun maailman osuus Acushnetin liikevaihdosta on nykyisellään jo 46 prosenttia.
Acushnet on mailatarjonnassaan tullut tutuksi siitä, että uusia tuotteita on lanseerattu noin kahden vuoden syklissä. Se on huomattavasti harvemmin kuin monilla muilla tuotemerkeillä. Rytmi heijastelee Acushnetin mukaan aktiviharrastajan mailanvaihtoväliä.
Tahtia perustellaan myös tuotekehittelyn vaatimalla ajalla.
”Me olemme tuotekehityksessä sitoutuneet siihen, että tuomme markkinoille vain uutuuksia, jotka ovat mitattavasti aiempia parempia.”