Golf ei TV-urheiluna kuulu raskassarjalaisten joukkoon. Silti TV-yhtiöt eri puolilla maailmaa haluavat siitä osansa.
Kilpailu yhtiöiden välillä on viime vuosina johtanut TV-oikeuksien uusjakoon. Suomessakin golfin ystävien on välillä ollut vaikea pysyä perässä, kun golfin tärkeimpiä kiertueita ja kilpailuja on siirretty kanavalta toiselle.
Britanniassa BBC on vastannut yli 60 vuotta Open Championshipin välittämisestä suorana TV-vastaanottimiin. Kansallisen televisioyhtiön mitta tuli kuitenkin täyteen, kun oikeuksista joutui kerta kerralta maksamaan enemmän. Oikeudet siirtyivät maksulliselle Sky Sportsille. Hinta oli 15 miljoonaa puntaa vuodessa vuoteen 2021 asti. BBC pysyy ensi kesästä lähtien mukana kahden tunnin päivittäisellä koosteella.
Sky Sports näkee golfissa oivan tilaisuuden houkutella vakiotilaajiin kuulumattomia golfin ystäviä mukaan kanavalle päivä- tai viikkotilauksilla. Perinteisten TV-vastaanottimien rinnalla golf tuodaan entistä vahvemmin myös mobiililaitteisiin.
Yhdysvalloissa golfissa liikkuu huomattavasti enemmän rahaa, vaikka golf tulee suosiossa kaukana amerikkalaisen jalkapallon tai baseballin kaltaisten suurten kansanlajien takana. Esimerkiksi super bowlilla on säännöllisesti yli kymmenen kertaa enemmän katsojia kuin Masters Tournamentin päätöskierroksella, vuoden seuratuimmalla golftapahtumalla.
Viime aikojen merkittävin siirto golfin mediamarkkinoilla nähtiin, kun Fox Sports allekirjoitti vuonna 2013 sopimuksen USGA:n järjestämien kilpailujen, mukana U.S. Open, televisio-oikeuksista. 12-vuotisen sopimuksen hinnaksi sovittiin miljardi dollaria. Se oli USGA:n taloudelle piristysruiske, jonka avulla on jo tähän mennessä kyetty tekemään uudenlaisia pelinavauksia muun muassa lajipromootion ja korkeakouluyhteistyön rintamilla.
Fox-sopimus tietää hyvää myös amatöörigolfille. Jo vuoden 2015 US Amateurista näytettiin yhteensä ennätykselliset 19 tuntia TV-lähetyksiä. Mobiililaitteista kilpailua saattoi seurata yhtäjaksoisesti.
USGA:lla on täysi syy onnitella itseään kaksi vuotta sitten allekirjoitetusta sopimuksesta, vaikka moni lajia läheltä seuraava oli sitä mieltä, että vielä kesän 2015 U.S. Openissa FOX ei yltänyt samalle tasolle kuin aiemmat lähetysoikeuksien omistajat.
Ketkä golfia katsovat?
Yhdysvalloissa seurataan tarkasti TV-yleisön demografisia taustatietoja: ikärakennettta, taloudellista asemaa, sukupuolijakaumaa jne. Ne kertovat omaa kieltään myös eri urheilulajien yleisöstä.
Nielsen-toimiston Sports Media Reportin mukaan golfin katsojat erottuvat muiden lajien yleisöstä ennen kaikkea korkean keski-ikänsä perusteella. Teini-ikäisiä on vahemmän kuin muiden lajien seuraajissa, samoin nuoria aikuisia. Yli 55-vuotiaiden katsojien osuus, (63 %) sen sijaan on suurempi kuin yhdessäkään toisessa ammattilaisurheilussa – jopa kaksi kertaa korkeampi kuin esimerkiksi koripallossa.
Tätä tietoa on mielenkiintoista verrata täysin toiseen tilastoon – tilastoon siitä, mihin urheilulajeihin yhdysvaltalaiset liittävät positiivisia arvoja. Golf pitää niukasti keulaa tenniksen kanssa 23 prosentillaan silloin, kun tarkastelussa otetaan huomioon kaikki ikäryhmät.
Käsitykset golfista ovat kuitenkin muuttumassa. 65-täyttäneiden keskuudessa golfin katsotaan edustavan myönteisiä moraalisia arvoja peräti 34-prosenttisesti. 18-34-vuotiaiden ryhmässä vastaava prosentti on pudonnut 20 prosenttiin. Onko golf siis jäämässä ajastaan jälkeen, menettämässä otteensa oman aikansa moraalista? Se olisi huono uutinen niin lajin kuin TV-yhtiöidenkin kannalta.
Asenteissa tapahtuva muutos näkyy erityisen selvästi, kun tarkastelun kohteena on koripallo. Yli 65-vuotiaista siihen liittää positiivisia arvoja vain 4 prosenttia vastaajista, 18-34-vuotiasta sen sijaan peräti 21 prosenttia. Kumpi on muuttunut, laji vai moraali?