Golfala sai oman korkean profiilin bisnesforuminsa vuonna 2004. Golf Business Forumin taustalla on KPMG:n ja IMG:n kaltaisia tunnettuja toimijoita. Pari viime vuotta nimisponsorina on ollut finanssitalo HSBC, golfissa muutenkin vahva toimija.
HSBC tunnetaan WGC-sarjan HSBC Championshipistä, LPGA:n HSBC Women’s Championshipistä ja European Tourin HSBC Championshipistä. Lonkerot ovat niin syvällä lajin rahavirroissa, että kiertueet kuuntelevat tarkalla korvalla, mitä yksi tärkeimmistä ellei tärkein kumppani kulloinkin sanoo.
Giles Morgan, sponsoroinnista HSBC:llä vastaava johtaja, ärähti viime vuonna ja uhkasi pankin vetäytyvän golfin parista, jos kiertueet eivät osaa lukea ajan merkkejä ja ryhdy hakemaan paremmin yleisöön meneviä irtiottoja.
Ei tarvinnut odottaa pitkään ennen kuin kiertueet alkoivat kertoa kuuden reiän keräilyeristä, uusista parikilpailuista ja niin edelleen. Yhteys on melkoisen selvä. Joku voisi olla jopa sitä mieltä, että golf on lajina myynyt integriteettinsä pankkiireille.
Giles Morgan oli isäntä tänään päättyneessä Golf Business Forumissa. Floridaan oli kokoontunut suuri joukko lajin tärkeimpiä toimijoita, päättäjiä ja analyytikkoja. Puhuttiin jopa ”golfin aivoista”. Ainoastaan R&A loisti poissaolollaan. Sen sijaan paikalle oli saapunut Ruotsin golfliiton pääsihteeri Gunnar Håkansson, joka oli tullut kertomaan länsinaapurin toimista naispelaajien määrän kasvattamiseksi.
Joku voisi olla jopa sitä mieltä, että golf on lajina myynyt integriteettinsä pankkiireille.
Puhetta oli lajin vetovoimaisuuden lisäämisestä laajemminkin, viime aikojen trendeistä ja uusista innovaatioista. Palkintojakaan ei unohdettu. Annika Sörenstamia esimerkiksi muistettiin hänen panoksestaan lajin suurlähettiläänä.
Morganin 45 minuutin ajan haastattelema Jack Nicklaus oli tuttuun tapaan yksi eniten mielenkiintoa herättäneistä golfvaikuttajista. 18 majorin voittaja otti jälleen kerran puheeksi tarpeen tuoda markkinoille lentomatkaltaan rajoitettuja palloja. Ne auttaisivat Nicklausin mukaan pitämään kustannuksia kurissa ja olisivat myös lääke ajankäytöllisiin haasteisiin.
Golfin saamaa laajaa julkisuutta olympialaisten siivellä Nicklaus piti merkittävänä edistysaskeleena pyrkimyksissä valloittaa lajille uusia toistaiseksi kartoittamattomia alueita. Nicklausin mukaan olympiahanke on tuonut International Golf Federationin jäseniksi peräti 35 uutta kansallista golfliittoa.
Vaikka tilanne globaalisti näyttääkin hyvältä, Nicklaus muistutti yhdysvaltalaisen golfteollisuuden kohtaamista haasteista.
”On kylmä fakta, että kenttiä on jo kymmenen vuoden ajan joka vuosi suljettu enemmän kuin uusia on avattu.”
Valoakin on Nicklausin mielestä perinteisissä ympyröissä näkyvissä.
”Kilpagolfissa tilanne on terve, terveempi kuin se on milloinkaan ollut.”
Jatkuva hyvinvointi vaatii Nicklausinkin mukaan kykyä aistia ajan henki ja valmiutta tarttua myös uudenlaisiin formaatteihin.
Golf Business Forumin kotisivu.