• Koti
  • Ajassa
  • Pelin henki
  • Kentät
  • Kilpagolf
  • Pelaaminen
  • Puntarissa
  • Spike Bar
Spikebar
Pelin henki 0

Thank God it’s Monday

Janne Tarmio · 14.3.2016


Millaista on hyvä golfjohtaminen? Vastausta on haettu sitä aktiivisemmin, mitä ilmeisemmäksi on käynyt, että golfbisnes ei enää 1990-luvun jälkeen rullaa eteenpäin omillaan, vanhojen toimintamallien ruokkimalla ikiliikkujalla.

Aiheelle on omistettu lukuisia verkkojulkaisuja. Golfbisneksen Graalin maljaa etsitään seminaareissa ympäri maailman. Golfjohtajat pohtivat asiaa omissa järjestöissään.

Millaiset aiheet tällä hetkellä ovat kaikista polttavimpia?

Myös alaiset ovat golfjohtajan asiakkaita, joille oma intohimo on päivästä toiseen kyettävä myymään.

Jos uskoo NGCOA:n eli Yhdysvaltain golfkenttäyhtöiden yhteenliittymän helmikuisen San Diegossa järjestetyn konfrenssin päättäneen paneelikeskustelun tunnelmia, tärkeimmäksi painopistealueeksi on noussut golfkokemukseen panostaminen – aivan kuten meillä Suomessakin viime aikoina.

NGCOA:n ex-puheenjohtaja Henry DeLozierin mukaan on turha haikailla toivelistalla olevien asioiden perään. Paljon tärkeämpää on pitää huolta siitä, että jo asiakkaiksi saadut golfin harrastajat tuntevat saavansa vastinetta rahoilleen kokonaiselämyksen kautta. Sitouttaminen ja jatkuvuuden rakentaminen ovat avainasioita.

Kun pelaajat viihtyvät, heidät voidaan saada pelaamaan vaikkapa 11–12 kierrosta vuodessa nykyisten 8–10 kierroksen sijasta. Se on helpompi keino kasvattaa liikevaihtoa ja tehdä parempaa tulosta kuin yritys uusien asiakkaiden hankkimiseen. Ainakin yhdysvaltalaisessa kulttuurissa.

Singaporessa vuoden lopulla pidetyssä Asia Pacific Golf Summitissa muistutettiin, että myös alaiset ovat golfjohtajan asiakkaita, joille oma intohimo on päivästä toiseen kyettävä myymään. Hyvän johtajan tunnistaa kyvystä luoda ympärilleen innostunut ja innostava ilmapiiri, jossa työviikko aloitetaan ”Thank God it’s Monday” -tunnelmissa.

Skotlantilainen Bill Sanderson piti Singaporessa tuttuun tyyliinsä ajatuksia herättävän puheenvuoron. Ytimessä oli hyvän johtamisen kymmenen kohdan ohjelma. Se näytti tältä:

  1. Johda esimerkin voimalla
  2. Luo luottamuksen ilmapiiri
  3. Pidä fokus tuloksissa
  4. Kommunikoi!
  5. Ota laskelmoituja riskejä
  6. Älä tyydy vakioratkaisuihin
  7. Innosta ihmisiä
  8. Rakenna heimo
  9. Paranna työyhteisösi jäsenten elämänlaatua
  10. Ole oma itsesi

Kommunikointi on Sandersonin mukaan näistä ykkösasia. Viestintä ei kuitenkaan saa olla tylsää tai ennakoitavissa oleva tuttua tarinaa. Eivätkä loputtomatkaan toistot auta, jos viesti ei ole ymmärrettävissä. Vain perille mennyt, oikein ymmärretty viestintä on sitä kommunikointia, jota yhteisö tarvitsee.

Tärkeintä johtajalle on osoittaa olevansa elossa. Se onnistuu olemalla aidosti ja rehellisesti läsnä ja tarkoittaa parhaimmillaan kykyä saada toiset ihmiset tuntemaan olonsa hyväksi. Sen suurempaa lahjaa ei kukaan Sandersonin mukaan voi saada.

Eikä hyvän johtajan pidä milloinkaan lakata kysymystä ”miksi?”. On hyvä tietää mitä ja kuinka, mutta vain vastaukset kysymykseen miksi ovat avain menestyksen eväiden ymmärtämiseen ja luomiseen.

”Mikä kaunis teollisuudenala me olemmekaan. Me teemme ihmiset onnellisiksi.”

Singaporessa kuultiin myös, että golfbisnes on monimutkaisempaa kuin rakettitiede. Ja että puheet golfbisneksestä olisi itse asiassa haudattava, koska sanalla on monilla suunnilla ryvettynyt maine. Parempi olisi puhua viihdeteollisuudesta tai jopa onnellisuusbisneksestä.

EGCOA:n eli golfkenttien omistajien eurooppalaisen kattojärjestön pääjohtaja Lodewijk Klootwijk oli San Diegossa samoilla linjoilla. Hänen mukaansa golfpelin avulla voidaan välittää ihmisille hyvää monessa eri olomuodossa.

”En pysty keksimään yhtään bisnestä, jolla olisi paremmat mahdollisuudet saattaa ihmisiä yhteen. Mikä kaunis teollisuudenala me olemmekaan. Me teemme ihmiset onnellisiksi. Niin yksinkertaista se on.”

Pääkuva: Mihin tarvitaan kapellimestaria, kun oman instrumenttinsa rautaisilla taitajilla on jo nuotit valmiiksi silmiensä edessä? Saamaan musiikki elämään yhteisesti jaettuna kokemuksena, synnyttämään intohimo kvaliteettiin, innostamaan muusikoita antamaan itsestään paras mahdollinen irti. Se on myös golfjohtajan tehtävä omassa yhteisössään, muistuttaa Bill Sanderson.

Bill SandersonEGCOAgolfjohtaminenHenry DeLozierLodewijk KlootwijkNGCOA
Jaa Tweet

Katso myös

  • Pelin henki

    Mustaa valkoisella

  • Pelin henki

    Oikullisuuden puolesta

  • Pelin henki

    Mitä maksaa Challenge Tour -kausi kortittomalle pelaajalle?

Olemme Facebookissa

Uusimmat päivitykset

  • Vierumäellä taas

    8.8.2022
  • Mustaa valkoisella

    30.11.2021
  • Vierumäki Finnish Challenge -tunnelmia kuvina

    13.8.2021
  • Gant Ladies Openissa bongattuja

    18.7.2021
  • Tunnelmia Tournament Players Championshipistä

    4.6.2020
  • Oikullisuuden puolesta

    21.8.2017

Arkistot

  • elokuu 2022
  • marraskuu 2021
  • elokuu 2021
  • heinäkuu 2021
  • kesäkuu 2020
  • elokuu 2017
  • heinäkuu 2017
  • kesäkuu 2017
  • toukokuu 2017
  • huhtikuu 2017
  • maaliskuu 2017
  • helmikuu 2017
  • tammikuu 2017
  • joulukuu 2016
  • marraskuu 2016
  • lokakuu 2016
  • syyskuu 2016
  • elokuu 2016
  • heinäkuu 2016
  • kesäkuu 2016
  • toukokuu 2016
  • huhtikuu 2016
  • maaliskuu 2016
  • helmikuu 2016
  • tammikuu 2016
  • joulukuu 2015
  • Spike Bar

© 2015 Janne Tarmio/Viestintä Tarmio Oy